top of page

TENK UTENFOR (DEN TRANGE) BOKSEN

Trening ikke være sånn og sånn for å være bra nok. Den beste treningen er den du faktisk utfører!

Jeg snakker med mange gjennom jobben min som PT som lar seg stresse over at de ikke trener effektivt nok, ikke får til de «beste» øvelsene, ikke trives med det som etter boka skal være «optimalt» og som ikke ser ut til å finne sin vei i treningsjungelen. Det forstår jeg godt! Jeg har vært der selv.

Det finnes haugevis av informasjon på nett og ellers om hva som er optimalt, hvilke øvelser man bør gjøre og hvordan, hvor mye man bør trene for å få resultater, hvor mange sett man må ha for å bygge muskler, hvilke intervaller man bør utføre for maksimal fremgang også videre, også videre. Det vil ingen ende ta. Man kan bli inspirert av det, men man kan også bli utrolig stresset og demotivert!

Sistnevnte er selvsagt ikke ønskelig. Derfor vil jeg være en motvekt til all denne informasjonen som florerer rundt forbi. Her inne på min nettside skal du kunne puste med magen og senke skuldrene 😀


I stedet for å stresse over og lure på om treningen din er optimal eller ikke, tenk heller over disse punktene:

  1. Utøver jeg en aktivitet jeg trives med og som gir meg noe? Hvis ja- ingen grunn til å endre. Hvis nei: vurder en annen treningsform.

  2. Trener jeg kontinuerlig? Hvis ja- kjempe bra! Hvis nei: Prøv å legge en plan for når du skal trene og hva. En plan som er praktisk mulig for deg å gjennomføre.

  3. Involverer treningen min trening for hele kroppen, totalt sett? Hvis ja: Flott! Hvis nei: Jeg anbefaler deg å gjøre aktiviteter hvor du får brukt hele kroppen. Det er både prestasjonsfremmende, helsefremmende og skadeforebyggende.

  4. Er treningen min utfordrende slik at jeg utvikler meg på ett eller flere plan? Hvis ja: Dersom målet ditt er å bli bedre på en eller annen måte, så er det kjempe bra! Hvis nei: Vurder om du ønsker å trene for å bli bedre på noe, eller om du bare ønsker å vedlikeholde dagens form. Om du ønsker å bli bedre på noe, anbefaler jeg at du legger til ett eller flere elementer i treningen din som utfordrer deg.

  5. Sammenligner jeg meg med andre når det kommer til trening? Hvis ja: Slutt med det. Du har din egen unike kropp, livssituasjon og forutsetning. Ha fokus på deg selv og hva som funker for deg. Hva andre gjør bør være helt likegyldig. Hvis nei: BRA!

Jeg håper denne listen kan hjelpe deg å holde riktig fokus og huske på hvorfor du trener, hvem du trener (deg selv!) og hvilke ønsker du har. Det er det som bør legge grunnlaget for hva og hvor mye du trener 🙂

8 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page