top of page

FRA FERIE TIL HVERDAG


Nå var det en stund siden sist! Jeg har koblet helt av og virkelig nytt ferien min. Håper du som leser også nyter sommeren og får ladet batteriene :)


For de fleste av oss begynner hverdagen å nærme seg. Mange kjenner nok også på litt smålig panikk over alle gode vaner som kanskje har sklidd litt ut, treninger som har utgått og kaloribudsjetter som har blitt sprengt. Nettopp det inspirerte meg til å hive meg over tastaturet i dag. Mailboksen min forteller meg at dette er casen for veldig mange.


Jeg kan jo begynne med å fortelle at selv tok jeg helt fri fra styrketrening og løping da jeg var på ferie! I tillegg ble så og si ingen av mine vanlige matrutiner holdt, foruten morgenkaffen og ett og annet knekkebrød med makrell i tomat. Og det gikk helt fint! Det har blitt x-antall pølser, smågodt og chips både titt og ofte, for ikke å snakke om x-antall øl. Masse kos og lite rutiner. Jeg bruker ikke noe energi på å stresse over det. Jeg vet nemlig veldig godt at rutinene faller på plass så fort jeg kommer hjem – og det gjorde de. De gode vanene er de som føles best over tid. Smågodt, chips, pølser og øl er godt en stund, men ikke i lengden. Rutinene mine hjemme har jeg for en grunn – de gjør meg godt og gir meg velvære.


Er du der at du kjenner på at feriemoduset tok litt av gårde? Ikke fortvil. Ikke hiv deg rundt og gjør store omveltninger og masse ekstreme greier for å rydde opp i «galskapen». Som jeg alltid pleier å si – gå for små endringer som du kan leve med og som ikke krever så alt for mye. Gå for en smooth overgang fra ferie til hverdagen. Det er i de fleste tilfeller nøkkelen til suksess. Detoxkur, trening hver dag, godtestopp og andre ekstreme tiltak vil mest sannsynlig ikke holde i lengden – det holder til nøds bare til panikken din har roet seg, også blir du lei. Pust med magen, og hent opp igjen gode vaner som du vet at gjør deg godt. Selv startet jeg med å lage en plan over treningsøkter jeg skulle ha første uka etter ferie. Korte økter med øvelser jeg liker. Ingen forventning om prestasjon, kun å fullføre. I dag hadde jeg første intervalløkt siden før ferien. I stedet for å gå for en beinhard økt som jeg visste kom til å føles helt uoverkommelig, la jeg opp til en levelig og ok økt med middels intensitet. Utfordrende, men samtidig overkommelig nok til at jeg har lyst til å gjøre det igjen. Jeg skal ikke straffe meg selv – jeg skal backe meg selv i å komme i gang igjen! Et annet viktig tiltak for å komme tilbake i rutiner- Jeg sørget for å handle inn mat jeg trenger til et sunt kosthold, slik at jeg har det tilgjengelig. Et klisjetips, men likevel helt essensielt. Det du har tilgjengelig er det du ender opp med å spise. Kanskje blir det en og annen pølse på grillen og øl i sola før sommeren er over, men mesteparten av kostholdet vil likevel skli sakte men sikkert tilbake til den gode normalen.


Ingen halsbrekkende endringer og store støt – bare en rolig og fin overgang til hverdag og rutiner. Da blir det lystbetont – noe som for de aller fleste av oss er viktig når det er noe vi har tenkt til å holde ut med.


Lykke til med overgangen til hverdag! Pust med magen, ta en ting av gangen. You got this ;)

7 visninger0 kommentarer

Comentários


bottom of page